www.ongewenstgedrag.nl wwww.veranderjetoekomst.nl
De taken van een Vertrouwenspersoon Plus:
● Het verzorgen van eerste opvang van werknemers en leden, die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben.
● Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
● Het slachtoffer informeren over andere oplossing's mogelijkheden, zoals klachtenprocedure.
● Het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming, vereniging.
● Het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator.
● Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
● Het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management, bestuursleden bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
● Het registreren van gevallen van ongewenst gedrag.
● Een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers, leden. Een vertrouwenspersoon doet niets zonder toestemming van de melder.
De drie hoofdtaken van een Vertrouwenspersoon PLUS:
●Kan “echt” onpartijdig zijn en is niet “gekleurd”.
●Vrijer bewegen in de organisatie.
●Geen consequenties en verwijten na afloop van collega’s en/of bestuurders.
●Is binnen onze organisatie geen nevenfunctie, dus veel ervaring en deskundigheid.
●100% inzet zonder dat het ten koste gaat van de hoofdtaak.
Workshop en voorlichting
Wij geven aan uw managementteam, medewerkers, vrijwilligers en leden voorlichting en workshops. Om ongewenstgedrag te herkennen en juiste te doen om het te verminderen en mee te denken over preventie om het risico zo klein mogelijk te houden.